Det er ikke ualmindeligt, at en bilfabrik skaber
nogle ekstra høje ”cross” versioner af velkendte
bilmodeller. Men typisk handler det om, at øge
frihøjden 1-2 cm. I Hyundais tilfælde er man gået
anderledes drastisk til værks og den særlige Active
Cross udgave af i20 modellen har en forøget frihøjde
på ikke mindre end 4 cm.
Men ikke nok med det. Visuelt ser den også
anderledes ud end den bil, den er baseret på, altså
den almindelige i20. Fronten er anderledes, der er
monteret en slags frontbøjle, som også fungerer som
beskyttelsesplade, som man kender det fra
rallybiler. Bagtil er den ligeledes anderledes, også
dér er en beskyttelsesplade monteret. Det giver
bilen et noget andet og mere råt udseende og vi skal
ikke underkende betydningen af beskyttelsespladerne,
hvis man begiver sig derud, hvor man rent faktisk
kan komme frem, alene på grund af den forøgede
frihøjde.
Og hvorfor så alt det?
Sportsligt omdømme
Vi gætter på, at svaret kan findes i Hyundais ønske
om at skille Hyundai mærket mere fra KIA mærket. De
to søstermodeller skal ikke kun sælges af
forskellige forhandlere på forskellige konditioner
eller se forskellige ud, de skal også ind og røre
ved kundernes grundliggende opfattelse af, hvad
bilmærkerne står for. Og hér har man vedtaget, at
Hyundai skal være det sportslige ”brand”.
Det er én af grundene til, at man valgte at Hyundai
skulle gå ind i rallysporten og faktisk har gjort
det så godt, at man med den seneste VM-rallybil,
Hyundai ix20 WRC er begyndt jævnligt at besejre de
erfarne og veletablerede biler fra Citroën (DS) og
Volkswagen. De to fabrikker har også særlige
performance versioner af de serieproducerede biler,
der lægger udseende til rallybilerne, og den linje
følger Hyundai nu så småt.
Active Cross følger linjen
Endnu er man ikke der, hvor man har skabt en
serieproduceret performance version af Hyundai ix20.
Men vi gætter på, at der ikke går alt for lang tid
før en ny ix20 præsenteres og mon ikke, der så også
kommer en hurtigt gående udgave. I mellemtiden kan
man jo så kaste sig over i20 Active Cross…
Maskineriet i den prøvekørte version er den nye
lille 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor, der i
dette tilfælde yder op til 100 hestekræfter. Den er
en fin lille motor, lyd- og vibrationssvag, ret
viril og omdrejningsvillig og den leverer det
maksimale drejningsmoment på 172 Nm fra 1500-4000
omdr./min.
Alsidige køreegenskaber
Selvom man blot har fem gear til sin rådighed, kan
man nå de 100 km/t på 10,0 sekunder og
benzinøkonomien er på 22,2 km/l (lidt dårligere end
de 23,3 km/l, den almindelige i20 kan opnå – men
dens aerodynamik er også lidt anderledes). Topfarten
er 176 km/t og ingen af de tal kan kaldes
performance præstationer.
Men grundlaget er der for at gøre det meget bedre.
Og da hastighedsgrænserne alligevel lægger en dæmper
for udfoldelserne på det offentlige vejnet, kan man
i stedet koncentrere sig om at nyde de gode
køreegenskaber.
Multilink baghjulsophæng
Hyundai i20, og altså også Active Cross, har bl.a.
multilink baghjulsophæng. Det er med til at sikre,
at det er forhjulene, der styrer bilen og ikke
baghjulene. Det gør bilen til en fornøjelse at køre,
og den appellerer til mere fart. Den større frihøjde
giver større hjulvandring og dermed er den også god
at køre med på ujævne grusveje. På plan asfalt har
man styret dæmpningen, så den også fungerer godt
der.
Som sådan er det en fint kørende lille bil, Hyundai
har bygget. Ikke mindst sat i forhold til prisen.
Den koster 190.000 kroner med mellemudstyret
”Trend”. Den billigste version koster 160.000 og den
har ikke blot et ringere udstyrsniveau, men også den
ældre 100 hestes 1,4 liters benzinmotor ude fortil.
Flot udstyr og mere sjov
Det, man får for merprisen, er med andre ord en
sjovere motor samt en udstyrsliste, der inkluderer
bl.a. aircondition med køl i handskerummet,
fartpilot til at styre temperamentet på lige
landeveje, rat-varme og sædevarme,
vognbaneassistent, radio med MP3 spiller, USB og
Bluetooth tilkobling og tågeforlygter.
Og a-pro-pos lygter: Forlygterne er aldeles
fremragende og giver et meget sikkert kørelys om
natten. Indretningen i i20 Active Cross følger
indretningen i den almindelige i20. Den er praktisk,
funktionel og pæn. Dermed er i20 Active Cross ikke
alene en sjov og sportslig bil men også et køretøj,
familien vil kunne trives med.
Flexbunden gør det muligt at opnå et helt plant
bagagerumsgulv. |